tiistai 26. elokuuta 2014

Prague!

Kesä oli ihan mahtava, ja kohokohdaksi muodostui viime kuussa poikaystäväni kanssa tehty Prahan reissu!

Reissumme kesti viikon, lähtö oli perjantaina ja paluu seuraavana perjantaina. Haluan kertoa, että ei, emme suunnitelleet koko viikolle mitään, emme tsiigailleet karttoja ja kohteita valmiiksi, vaan menimme päivä kerrallaan ja otimme reissun seikkailuna. Ainoat suunnitellut asiat olivat neljä eri yöpaikkaa.

Jännitin ihan sairaasti, mutta en itse kohteen takia, vaan lentämisen takia-en ole koskaan käynyt ulkomailla, paitsi laivalla ruotsissa! Hki- Vantaalle päästessämme olin ihan lukossa, enkä oikein tiennyt miten piti toimia millonkin, pakkohan se yksi yyber kallis olut oli juoda ennen koneeseen astumista. Koneessa jännitykseni purkautuikin sitten hervottomana nauruna, melkein kuin olis ollut huvipuistossa :D

Muutaman tunnin jälkeen saavuimme Prague Vaclav Havel airport:lle, ilma oli erittäin hiostava, wifi kenkkuili, mutta kartat selvitettyämme lähdimme kohti ensimmäistä yöpaikkaa.

Oikeastaan ensimmäisen aamun sekoilujen jälkeen kaikki alkoi mennä vallan mainiosti. Busseilla, tramilla ja metrolla kulki helposti paikasta ja kohteesta toiseen, yleensä päivälle riitti joku puolen tunnin lippu, vaihtoehtoisesti 90min, tai sitten koko vuorokauden, jos olimme esim. vaihtamassa yöpaikkaa toiselle puolelle kaupunkia, lipuillahan kulki siis missä vain julkisessa kulkuvälineessä. Lippujen hinnat taisivat olla muutamassa eurossa.

Kohteina reissulla oli Prague Zoo, ja odotin innolla näkeväni norsuja ekaa kertaa, mutta ronsut olivat jossain piilossa, hah: D Tyydyin kirahveihin ja muihin söpöihin safari elukoihin. Miinusta tuli typeryydestä, paloin pahasti olkapäistä, kun en suojautunut, toinen miinus todella surullisesta jääkarhusta :(

Näkymä Prague Zoo:sta!

Kamulit:)

Kiraffit <3

Mangusteja oli paljon, nää otti rennosti:)

Maasiat oli nokosilla, krhm :D

Surullinen jääkarhu :<

Viikonlopun jälkeen suuntasimme Kutna Horaan junalla, matkaa oli n.75km jollen väärin muista. Liput olivat edulliset ja niillä kulki mihin aikaan tahansa, ja seuraavana päivänä vielä takaisin. Päästyämme perille, huomasimme hostellin olevan aivan aseman vieressä, ja ensimmäistä kertaa tuli kunnon kielimuuri; ihana respan mamma pulputti omaa kieltään ja me vaivautuneena koitimme englantia, kumpikaan ei kielellisesti ymmärtänyt toisiaan, mutta huone saatiin maksettua ja asiat selvitettyä! Kutna Horaan suuntasimme siis Sedlec Ossuaryn takia, eli kirkko, jonka sisällä säilytetään n. 40 000 ihmisen luut! Kirkko oli ihan mieletön, veti hiljaiseksi, ei voinut kuvitella, että luut ovat kuuluneet ihmisille jotka ovat joskus astelleet maan päällä.
Samaisella yhteislipulla kävimme myös Pyhän Barbaran katedraalissa, joka oli kaikessa korkeudessaan mahtava. Päivän päätti ruokailu, parit oluet ja hostelliin nukkumaan.
Luukirkon sisältä

Kutna Horasta siirryimme takaisin "sivistyksen" pariin. Viimeisten päivien yöpaikka sijaitsi muutaman trami pysäkin, tai metro+trami pysäkin päässä. Näin ollen viimeiset päivät kuluivat Prahan keskustan ja niiden nähtävyyksien parissa. Näimme vanhassa kaupungin osassa Astronomisen kellon, emme kuitenkaan missään vaiheessa nähneet sen lyövän, paikalla oli hirveästi turisteja ja olo oli melko ahdistunut. Kansallismuseoon yritimme, mutta se taisi olla remontissa yms, ja vieressä oli kansallismuseon uusi rakennus, jossa oli näyttelynä raha, money makes the world ja sitä rataa. Ihan mielenkiintoista. Yläkerrassa oli näyttely ensimmäisestä maailmansodasta. Sekin ihan ok, mutta liikaa lukemista sisällä pitävät museot ovat vähän..hmmh. Tälläistä oli myös Kommunismi museossa, joka siis oli ihan jees, neukku kamaa täynnä, mutta ei mua saanut lukemaan niitä kaikkia kylttejä..
Astronomical clock

Staré Město, vanha kaupunki.

Národní muzeum

Seuraavaksi oli luvassa seksiä ja kidutusta, kidutusmuseon ja seksivälinemuseon merkeissä. Seksimuseo oli hullun hauska, kaikkea ihminen on joutunut keksimään saadakseen tyydytystä :D Mutta niin on pitänyt keksiä niitä kidutusvälineitäkin ja tapoja, osa jopa hieman oksettavia. Museoiden hinnat taisivat pyöriä alle 10e, jollen väärin muista, ihan ok siis.

Juutalaiskortteleihin ja synagogiin ja ja niihin muihin olimme menossa, mutta totesimme budjetin olevan liian pieni sille+ jonoa oli koko päivän ihan sairaasti. Harmi, ehkä ensi kerralla.
Dancing house

Muuten tuli sitten tutustuttua paikallisiin pubeihin, ravintoloihin, ostoskeskus Palladiumiin, jossa pyörittiin aika useasti etsimässä vähän sitä sun tätä(esim. halpis kengät kun molempien kengät hajosi :D). Olut oli halpaa ja hyvää, Kozel, Staropramen, ja muut paikalliset pirkat ja koffit valuivat hyvin kurkusta alas, ja hintaa oli parhaimmillaan alle euron, tästä huolimatta, ei tullut kunnolla dokailtua, vaan nautiskeltua, välillä jo 11 aikaa aamupäivästä ja oikeastaan pitkin päivää. Miltei kaikissa paikoissa sai poltella tupakkaa sisällä, mikä oli kyllä outoa ja huono juttu meidän keuhkojen kannalta :D Halvan bissen ja naposteltavan perässä kannatti lähteä pois keskustasta päin, johon turistit yleensä jäävät, ne missä turistit käyvät, olivat luonnollisesti kalliimpia.

Ruokakulttuuriin ei sen liieemmin tutustuttu. Mäkki tarjosi aamukahvit, burger king "jotainnopeetaenjaksakävelläjaajatella", Kutna Horassa syötiin pihvit ja perunat, oli hieman sitkeetä ja kummallista. Uuden kaupungin puolelta bongasimme Pizzeria Pavaonin, jossa oli mukava henkilökunta, kiva terassi (tuulettimet katossa aah) kylmää olutta ja hyvää ruokaa. Kuuman ilmaston takia käytiin ainakin kolme kertaa istuksimassa kyseisessä paikassa, kerran tuli syötyäkin, vaikka hikoilun takia ei osannut syödä muuta kuin pizzaa. Mutta oli hyvää.
Sen sijaan iso pettymys oli kivalta näyttävän James Dean ravintelin burgeri annos, sitkeää sämpylästä pihviin, huonon makuista ja ihan törkeän kallista, jäi oikein paha mieli kummallekkin. Aina ei voi voittaa.

Kasvispaikat olivat varmaankin jossain kiven alla, turisti hinnoissa tai niitä ei yksinkertaisesti ollut paljoa, tämän takia sallin itselleni lihasta nauttimisen, näiden 10kk lihattomuuden jälkeen ;D Parilla kympillä tais pärjätä kaksi ihmistä syömässä, ja pubissa ja ravintolassa piti aina muistaa antaa tippi, onneksi tämän tiesimme etukäteen!

Hypermarkettien ja pikkumarkettien asiointi jäi pelkästään juomisen ja kaiken tarpeellisen hakemiseen, aurinkorasvaa, juotavaa, juotavaa. Hypermarketista tarttui myös mukaan hiusväri, ehkä maailman paras ripsari ja eyelineri, hintaa tuli n.10e, joka oli ihan kiva juttu :3 Muiden ruokatuotteiden hintaa ei tullut katseltua. Turisti mestoilla oli tietty matkamuisto puodit, jotka olivat tulvillaan kristallia, marionetteja, nukkeja, i <3 Prague tuotteita yms,.näissäkin käytiin etsimässä toisen osapuolen perheelle tuliaiset :) Oma ainut tuliainen taisi olla Doctor Who Dalek paita, johon rakastuin syvästi, tämä löytyi Comics point- sarjakuvakaupasta, jossa tuli pyörittyä myös aika monta kertaa, hih :D

Matka oli kaikinpuolin hyvä, kielimuurista viis, kaikesta selvittiin. Missään vaiheessa ei kusetettu rahojen ja maksamisen suhteen, ei ollut varkaita perässä, majotus oli pääosin ok,ilmat suosivat liiankin hyvin,  kulkeminen helppoa ja maisemat kauniita. Suosittelen Prahaa, jos ei pidemmäksi aikaa, niin viikonloppu reissuksi!